شروع کسب و کار موفق رویای بسیاری از انسانهاست. این روزها کارآفرین بودن از گذشته با ارزش تر است و تعداد کارآفرینها روز به روز افزایش پیدا میکند. این کارآفرینها چه به صورت فریلنسر و چه به صورت شرکتی با چندین کارمند، برای موفقیت بیشتر تلاش میکنند. اما متاسفانه آمار نشان میدهد که بسیاری از این کسب و کارها در سالهای اول دچار بحرانهای مختلف شده و اغلب آنها قبل از اینکه ۵ ساله شوند از بین میروند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از علل شکست این کسب و کارها و راههای مقابله با آن را به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم یک کسب و کار نوپا دارید یا قبلاً همچین تجربهای داشتید، با ما همراه شوید.
در شروع کسب و کار چگونه ایدههای اولیه را مدیریت کنیم؟
لحظهای را که یک ایده جالب به ذهنتان خطور کرد را به یاد آورید. هیجان توام با شادی تمام وجودتان را فرا گرفته است. در این لحظه انسان احساس همزادپنداری با دانشمند بزرگ، ارشمیدس میکند. لحظهای که ارشمیدس مفهوم چگالی را یافت. ما هم فکر میکنیم به وجود یک راز بزرگ که دیگران از آن بی خبر هستند پی بردهایم. بعضیها سریع دست به کار می شوند. بعضی دیگر تعلل میکنند. داستان موفقیت استارتاپهایی که هر روز میشنویم موتور حرکتمان را سوخترسانی میکند.
در این لحظات فقط جنبههای مثبت را میبینیم و نمیخواهیم به جنبههای منفی قضیه دقت کنیم. حتی گاه نمیخواهیم بپذیریم که جنبههای خطرناک و منفی وجود دارد.
بیشتر این ایدهها به همان دلیل عدم توجه به جوانب خطرناک دچار شکست میشوند.
برای توضیح قابل لمستر اجازه دهید مثالی بزنم.
فرض کنید در حال حاضر در محلی هستیم. (این محل میتواند بیابان، دشت، شهر یا هر کجا که به ذهنتان میرسد باشد. این محل نشان دهنده شرایط فعلی ماست.) ناگهان از دور متوجه وجود یک منطقه بسیار زیبا و بکر میشویم. (این همان ایده جدید جالب است.) به اطرافمان نگاه میکنیم. کسی متوجه آن منطقه نشده است. دو انتخاب پیش رو داریم:
- حرکت به سمت محل جدید
- ماندن و حفظ محل فعلی
در این مقاله صحبت ما افرادی هستند که حرکت را انتخاب میکنند. پس با گروه یک همسفر میشویم. کمی بیشتر به آن منطقه جدید نگاه میکنیم و زیباییهای بیشتری آنجا میبینیم. این زیباییها نوید زندگی بهتر و شادتری برای ما دارد. حرکت آغاز شده و چشم انداز زیبا، موتور محرک ماست. این شاید خطرناک ترین کاری است که ما مرتکب میشویم. چرا که به پستی و بلندیهای مسیر، موانع و خطرات توجهی نداشتهایم. در بهترین حالت آذوقهای برای سفر در نظر میگیریم. (این آذوقه در نقش سرمایه اولیه است.) با تخمینی که از زمان رسیدن به هدف داریم، آذوقه را جیرهبندی میکنیم. در مسیر با تپهها، درهها، دیوارها و شرایط سخت دیگر مواجه میشویم. و این دلیلی است که بیش از ۹۰ درصد افراد را از رسیدن به آن آرمانشهر بازمیدارد.
چگونه یک کسب و کار موفق را شروع کنیم؟
در این داستان ساده میتوان به ابزار لازم برای گذر از درهها و تپهها مجهز شد. میتوان از شخصی که قبلاً همچین مسیری رفته و موفق نیز شده، چند توصیه گرفت. میتوان نقشه راه کشید. میتوان چند همراه و همسفر یافت و شاید بسیاری کار دیگر که احتمال سالم رسیدن به مقصد را به حداکثر میرساند.
به بحث اصلی خودمان برگردیم.
حال میخواهیم یک کسب و کار موفق راه بیندازیم. از کجا شروع کنیم؟
گام اول
یافتن پاسخ سوال «چرا من میتوانم این کار را انجام دهم؟ »است.. با خودتان رو راست باشید و برای این سوال جوابهای درست و قانعکننده بیابید. در مراحل پاسخ دادن به این سوال، خود را دقیقتر میشناسیم و نقاط قوتی که یاری بخش رسیدن ما به مقصد خواهد بود را شناسایی خواهیم کرد. تاکید میکنم که حتماً با خود رو راست بوده و واقعیتها را در نظر بگیرید. مواردی را که قبلاً وجود آنها برایتان اثبات شده است، قید کنید و نه مواردی که احساس میکنید دارید.
گام دوم
توجه به مسیر است. مسیر را به صورت کامل مطالعه کنید و این سوال را از خود بپرسید: «برای پیمودن این مسیر چه چیزهایی نیاز است؟» پاسخ به این سوال نیز باعث شناخت محیط میشود.
تا جایی که میتوانید از مسیر شناخت پیدا کنید. از سوال و مشورت نهراسید. پس از کسب اطلاعات میتوانید در این راه قدم بگذارید. این سوالات و پاسخ دقیق آنها احتمال رسیدن ما به هدف را بیشتر خواهد کرد.
چگونه کسب و کار را توسعه دهیم؟
در این مقاله سعی کردیم به زبانی ساده پایهایترین اصولی را که هر شخص در ابتدای مسیر راهاندازی کسب و کار خود به آن نیاز دارد، بیان کنیم. سوالاتی ابتدایی اما بسیار مهم که باید برای آن پاسخهای واقعبینانه داشته باشیم. اما برای موفقیتهای بزرگ، این اندازه کافی نخواهد بود و ما نیاز داریم به دانش و ابزارهای بیشتری مجهز باشیم. این شروع مسیری سخت اما جذاب است که اگر با ما همراه باشید، مرحله به مرحله آن را طی خواهیم کرد.
در ادامه مسیر یادگیری پیشنهاد میکنیم مطالب مرتبط با روشهای دیگر این حوزه مانند معماری کسب و کار و تدوین استراتژی را مطالعه بفرمایید.